Geschreven door Babette uit DNA4.

Zet je fantasieknop aan met Camilla Siegertsz

Laat jezelf lekker gaan! Volg je impuls! Speel met je hele lijf! Een les van Camilla Siegertz is een enerverende les. Van deze energieke dame word je gewoon vanzelf vrolijk. Naar eigen zeggen heeft ze ADHD en kan dus niet stilzitten. Dat namen we haar echter absoluut niet kwalijk, want met haar grappen en uitbundige bewegingen liet ze ons lachen en soms ook verbazen.

We werden meteen de eerste les flink aan het werk gezet. We kregen teksten uit het toneelstuk Scènes uit een huwelijk, om die ter plekke uit ons hoofd te leren. Vervolgens gingen we onze scènes om beurten spelen. Máár: niks je scène helemaal uitspelen! Het eerste tweetal werd al onderbroken na de eerste zin. Wel met een goede reden: Camilla had een tip, inzicht of opmerking over hoe het beter kon. Zo ging het eigenlijk bij iedereen. Hoewel het voor het spel hartstikke irritant was om steeds onderbroken te worden, was ik Camila dankbaar voor de vele keren dat het gebeurde: dit was de leerzaamste les tot nu toe!

Een paar tips die ik mee naar huis heb genomen wil ik met je delen. Soms zijn dat van die simpele dingen waar je eigenlijk niet echt over nadenkt. Zoals bijvoorbeeld wanneer je met twee mensen op het toneel bent. Je hoeft elkaar niet telkens aan te kijken als je met elkaar spreekt, want dat doe je ‘in het echte leven’ ook niet. Terwijl je je veters strikt vraag je je man of hij vanavond thuis eet… Je laat je handeling samenvallen met je tekst, dat komt namelijk het natuurlijkst over.

Als je speelt dat je ruzie hebt, heb je de neiging om op die ander af te gaan. Doe dat juist niet! Je zet jezelf daarmee vast. Ga juist naar achteren en neem een open houding aan. Armen opzij, schouders naar achteren en je komt al veel dreigender én bozer over!

Als actrice ken je natuurlijk je tekst en weet je dat er nog meer zinnen gaan volgen. Maar als personage weet je dat niet! Laat na een zin in je stem dus niet horen dat er nog een zin gaat volgen. Zet je zin echt neer. Beeld je een punt in na je zin, geen komma.

“Volg je impulsen, maar dit is géén improvisatie, want we hebben tekst… Ik háát improvisatie, maar dat is mijn mening…”, aldus Camilla. Zo ben ik deze les al huilend, kruipend richting de voeten van mijn tegenspeelster gegaan. Maar ik heb ook als een zwaar ongestelde chick die aan het doorlekken was op de bank (en dit verwoed probeerde weg te poeten) flink gefoeterd tegen mijn tegenspeelster. En dat allemaal met dezelfde tekst! Je zult versteld staan wat er gebeurt als je die fantasieknop aanzet, al dan niet met een beetje hulp van Camilla.