Kiki over de lessen van Bartho Braat

Geschreven door Kiki van Lith – lichting 2020

Zondag 29 november 2020
Alweer de 10e les op De Nederlandse Acteursschool. Vol verwachting zat ik in de bus naar school, want die dag kregen wij les van Jef Alberts, uhhh.. Bartho Braat. We begonnen de les met z’n allen in een kring. Bartho had allemaal ‘random’ vragen voorbereid waar je meteen antwoord op moest geven. De een lastiger dan de ander. Bijvoorbeeld; Wat is je lievelingseten? Of, Wat vind jij van de zwartepietendiscussie? Een kleine truc om ons alert te maken. Hierna kregen wij allemaal een briefje waar een korte rolomschrijving op stond. Wij gingen de bushalte scène doen; Je komt aan bij een bushalte en je je ziet dat de bus vertraging heeft. Op het kaartje stond dan hoe je hierop zou reageren en met wie je een conflict zou krijgen.

Daarna kregen wij een korte scène die we uit ons hoofd moesten leren. Even repeteren en daarna meteen laten zien. Feedback geven, wat vond je werken? Wat niet? En hoe zou jij het aanpakken. Tot slot mochten wij, in tweetallen, scènes uitkiezen voor de volgende week.

Zondag 6 december 2020
Goed voorbereid en vol goede moed begon ik aan de tweede les van Bartho Braat. We begonnen met een kleine opwarming om in je rol te komen, we moesten door elkaar heen lopen en onszelf voorstellen aan de anderen. Hierna gingen we om de beurt naar elkaars scènes kijken. Je gaf je eigen ingang van de scene en daarna besproken we het echte stuk. Ook gaven we elkaar feedback om zo te kijken hoe de scène nog interessanter zou kunnen worden.

We hebben in deze lessen veel gedaan in een korte tijd. Ik heb constant de vrijheid gevoeld om te kunnen delen wat ik van iets vond. Ook hebben wij elkaar veel geregisseerd, iets wat we nog niet eerder zo hebben kunnen doen. Ondanks dat het lastig was om Bartho niet constant Jeff te noemen waren het leuke lessen waarin we veel aan elkaar hebben kunnen laten zien.